Trots förlamande förlossningsrädsla födde nyhetsankaret Karin Bülow Orrje två barn inom loppet av 12 månader. ”Tack vare träningen lyckades jag både stärka min kropp och dämpa ångesten inför min andra förlossning”. Nu släpper Karin boken Gravidstyrka tillsammans med PT:n, tidigare olympiern och föreläsaren Courtney Landin.

Länge var rådet till kvinnor att vila sig igenom en graviditet. Det gäller inte längre. Varje graviditet är unik, men något som alla friska kvinnor har gemensamt är att man kan lindra flera olika typer av gravidbesvär med hjälp av regelbunden fysisk aktivitet. Rätt träning kan även hjälpa till att förbereda kroppen inför förlossningen – både fysiskt och mentalt.

– Gravidstyrka handlar om att bygga en stabil grund. Centralt är en stark coremuskulatur för att minska belastningen på bindväven som håller ihop dina magmuskler. Att hitta och aktivera din bäckenbotten ingår också i det, berättar Courtney Landin, som är expert på just gravid- och mammaträning.

I boken Gravidstyrka – säker träning för dig som väntar barn har Courtney skräddarsytt styrketräningspass för hela graviditeten. Övningarna, som kan utföras på såväl gymmet som i hemmet och tydligt beskrivs och illustreras i både text och bild, genomförs av nyhetsankaret Karin Bülow Orrje.

– Jag övervann mycket av min paralyserande förlossningsrädsla med hjälp av träningen med Courtney. Jag fick en nyvunnen kroppskännedom och byggde upp ett fysiskt självförtroende, berättar Karin.

Gravidstyrka handlar inte om att ”komma i gamla kläder så fort som möjligt efter födseln” utan att stärka kvinnor både fysiskt och mentalt – under och efter graviditeten. Ex-olympiern Courtney gör jämförelser med en avgörande idrottsprestation.

– Som elitidrottare fick jag återhämta mig direkt efter en tävling. Som nyförlöst fortsätter jobbet samma sekund som bebisen är ute ur magen, säger hon och fortsätter:

– Jag kan inte tänka mig något bättre än mitt jobb. Att få guida och hjälpa kvinnor till en friskare och starkare graviditet under en så föränderlig och ibland jobbig tid i deras liv.

Gravidstyrka – säker träning för dig som väntar barn släpps den 3/9 på Pug Förlag.

Mer information om boken hittar du här: Gravidstyrka – säker träning för dig som väntar barn. Här finns pressmaterial

Presskontakt:
David Stark