Jodå, det kan det. Faktum är att vi precis har genomfört en Kickstarter-kampanj för kommande boken ”Älska chili”. En lyckad sådan till och med. Och med den erfarenheten tänkte jag samla några tankar och tips för er som är nyfikna.

Först, om du inte har koll på begreppet crowdfunding och tjänsten Kickstarter, kan man i korthet säga att det är ett sätt att finansiera projekt i en väldigt tidig fas. I det här fallet handlade det alltså om en bok, vilket är ett ganska vanligt objekt på Kickstarter. Ännu vanligare är det med olika tekniska innovationer. Även filmer och spel är ganska vanliga crowdfundingobjekt.

Crowdfunding – flera syften

En lyckad kampanj ger klirr i kassan och det är förstås huvudsyftet för de flesta, men det finns flera anledningar att prova sig crowdfunding.

  • Med hjälp av kampanjen kan du testa intresset för din produkt. Är den svårfinansierad trots att du faktiskt når ut vitt och brett med din kampanj, ja då kanske det inte är den optimala produkten.
  • Kampanjen är mer eller mindre ett startskott för marknadsföringen av produkten. Du tvingas inte minst skapa en massa värdefullt innehåll som sedan lever vidare i sökmotorer bland annat. Och många riktigt framgångsrika kampanjer får en PR-effekt genom uppmärksamhet i media.

Några tips på vägen

Kickstarter är på många sätt en väldigt bra plattform. Det är lätt att komma igång och de har rikligt med bra guidning om hur saker och ting funkar och vad som brukar funka bäst.

Mina erfarenheter av chilikampanjen stämmer ganska bra med Kickstarters guider.

  • Att göra en video till kampanjen är lämpligt. Kickstarter är mer eller mindre byggt för att du ska ha en presentationsvideo. Ett bra, tydligt och roligt manus är viktigare än att det är proffsigt gjort eller fräsigt klipp. Det ska vara personligt! Vår video – när vi äter rå, härlig chili – hittar ni här.
  • Var generös tillbaka. Alla våra ”backare” kommer få en bok och fröer, men de kommer också få sitt namn tryckt i boken. Det brukar vara uppskattat.
  • Var tydlig med vad pengarna ska användas till och berätta så detaljerat du bara kan om projektet. 
  • Sätt inte målet för högt – åtminstone inte om du kan delfinansiera projektet på annat sätt. Om du inte når det finansiella mål du sätter upp för kampanjen betalar Kickstarter inte ut några pengar. Det är allt eller inget som gäller.

Jobba stenhårt socialt

Gör en spridningsstrategi. Ditt projekt kan få spridning på Kickstarter-plattformen, men räkna inte med det (framför allt inte om du har ett svenskt projekt som presenteras på svenska). Vi satsade stenhårt på Facebook och sponsrade inlägg via sidor som följs av chilifantaster.

Ta hjälp av dina vänner. Alla gillar folk som tar initiativ – mina och medförfattarna Björn och Jonas privata vänner stod för många av delningarna (tack!) som följde våra inlägg om kampanjen.

Håll kampanjen levande och göra nya uppdateringar. Det ger nya möjligheter att posta flera inlägg om kampanjen på exempelvis Facebook. Och tänk på att dina finansiärer gärna vill veta vad som händer även efter kampanjen avslutats. Fortsätt alltså posta innehåll på kampanjsidan.

Men kan jag verkligen använda Kickstarter om jag är förläggare? 

Ja, absolut, men det är självklart lättare för ett nytt, litet förlag än vad det skulle vara för Norstedts eller Bonnier. Vi var så ärliga det bara gick med att boken redan var kopplad till ett förlag, att den redan var planerad att ges ut och så vidare. Ärlighet vara längst!

Och när det kommer till ärlighet. Skatteverket har som bekant fastställt att intäkter från crowdfundingkampanjer är skattepliktiga. Räkna inte med att få den informationen från Kickstarter utan ta det med dig det till bokföringen när pengarna väl kommer in på ditt konto.

Men nackdelarna då?

Tja, jag har identifierat några saker som inte är optimala. Jag uppfattade att många inte riktigt förstod hur Kickstarter funkar, hur de skulle bidra till projektet och så vidare. Därför bör man vara vaken och ha koll på kommentarer på Facebook bland annat.

Kickstarter har ett svenskt kontor, men allt är på engelska. I vissa fall kan det förstås göra det lite svårare för en användare som inte tidigare stött på den här typen av kampanjer.

Det allra största irritationsmomentet rörde dock inte själva tjänsten Kickstarter utan det som under hela kampanjperioden pågick i min mejlkorg. Jag fick nämligen otaliga mejl från diverse ”byråer” som för en liten slant skulle kunna sprida mitt svenskpråkiga projekt i hela världen och för hur många (ickerelevanta) personer som helst. Störigt!

Om jag rekommenderar crowdfunding?

Klart jag gör. Har du en hyfsat nördig idé eller innovation då kan det här vara helt rätt steg till förverkligandet av din dröm. Kika runt på Kickstarter och kolla vilka projekt som går bra och vilka som går mindre bra. Det är i alla högsta grad inspirerande och det ”värsta” som kan hända är att du hittar ett projekt som du faller pladask för och bli medfinansiär till.

För vårt lilla förlag var Kickstarter väldigt värdefullt. Det har gett oss möjlighet att lägga ännu mer krut på bilder och form på det som ska bli den allra bästa svenska boken nånsin om chili.

Läs gärna mer om boken, som släpps i början av april, här!

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *