Frågan i rubriken är inte påhittad – och det finns goda skäl att ställa den. Inte minst till oss, ett förlag som bygger hela sin utgivning på personer och ämnen omhuldade av ett starkt engagemang i sociala medier.
Och frågan, den får vi, senast häromdagen när någon undrade om en viss instagrammare verkligen skulle kunna sälja böcker i höst.
Visst, 80 000 följare som älskar bilderna på nätet, men bryr de sig det allra minsta om innehållet hamnar i en bok?
Vettig undran. Och vore det inte för att vi så ofta får det bevisat för oss – att är det några man kan sälja böcker till så är det till dem man har en stark relation med – hade vi inte vågat svara så säkert. Än mindre starta vårt förlag.
Det är sant att vi aldrig kan veta huruvida miljontals andra random invånare kommer att gilla innehållet i en viss bok. Det är människor vi saknar en relation till, och ett forum där vi kan fråga vad de egentligen tycker.
Men vi vet att det man gillar det vill man ofta ha mer av. Och vi vet att de tusentals, ibland hundratusentals följare och vänner, som lägger massor av tid att engagera sig kring ett visst ämne eller person på nätet, även kommer att uppskatta det i en bok. Det vet vi, för vi kan prata med dem, långt innan boken blivit till och kommit ut. En ganska mycket bättre utgångspunkt än att inte veta vem, om ens om någon, gillar innehållet alls.
Och det är också därför vi inte blir förvånade – om än förtjusta och tacksamma – över att förväntningarna på våra böcker ser ut så här (klicka på bilderna för mer kommentarsgeist):
Och den där ”viss instagrammaren” då? Jodå, honom gör vi bok med i höst. Till riktigt många följares förtjusning.