Häromveckan publicerade nyhetssajten Boktugg sin spaning om vad det nya året kommer att innebära för oss som jobbar med böcker. Artikeln Sju trender i bokbranschen 2017 – så påverkas du är en av deras just nu mest lästa. Inte konstigt, spaningen är både spännande och välskriven.

Här bland hyllor och hund på Pug Förlag fastnar vi lite extra vid punkt fem: ”Författaren måste bygga en publik”. Just den meningen sammanfattar nämligen ganska bra essensen av vår affärsidé – att bara göra böcker om och med personer och kring ämnen som redan har ett bevisat engagemang i sociala medier. Det vill säga, att vi på förhand vet att det finns en stark målgrupp som gillar författaren och/eller ämnet som boken handlar om och som vi direkt kan vända oss till och säga: ”Hej, här är också en bok att gilla!”.

Givetvis ska också du läsa spaningen i sin helhet, men som smakprov är här ett utdrag ur Boktuggs artikel som – till vår förtjusning – bekräftar det vi länge varit övertygade om:

”Det blir än viktigare att författaren redan innan boken är utgiven har byggt sin publik. Det finns flera bästsäljare de senaste åren som passar in på detta – Therese Lindgren byggde sin läsarbas via Youtube och Instagram bland andra medan Mats och Susann Billmark byggde sin läsarbas i stor utsträckning via Facebook. 

Och det räcker inte med att bara slänga upp en författarsida på Facebook, en blogg och starta en podd eller Youtubekanal. En av dem kan räcka. Men det måste finnas en tydlig tanke bakom, en vilja att interagera med läsarna på ett eller annat sätt och att vara genuin och utlämnande.”

Vad tror du att framtidens författare och förlag behöver (bli bättre på)? Kommentera gärna här eller spåna med oss på Facebook eller Twitter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *