Är vi måna om vår framtid måste vi börja omprioritera och skaffa helt nya vanor – inte minst när det kommer till maten. Äta insekter är boken som verkligen tar framtiden på allvar – och är en grundläggande guide för alla som vill vara med och dra sitt strå till stacken.

Klicka på bilden för högupplöst version.

Insekter som mat är en allt hetare fråga. I grannländer som Finland säljs godkända insektslivsmedel i form av exempelvis bröd, bars, snacks och müsli. I Danmark har den renommerade restaurangen Noma gått i bräschen och serverar insekter som riktig gourmetmat. Och på livsmedelsföretag både i Sverige och i resten av världen är ämnet högaktuellt eftersom frågan om mer hållbara livsmedel också är högaktuell.

– Jag har nördat ner mig i ämnet under flera år, men nu är det verkligen påtagligt hett, så boken kommer helt rätt i tiden, säger författaren Anders Engström som är grundare av bugburger.se och till vardags rör sig mycket ute bland livsmedelsföretag och organisationer.

Boken Äta insekter: entomaten och det stora proteinskiftet beskriver inte bara vikten av ett proteinskifte utan bjuder också på historien om en helt ny bransch och utmaningarna som omgärdar den. Liksom en omfattande guide till ätbara insekter och råd om hur du köper, odlar, samlar dem. Dessutom innehåller boken nyskapande och nyttiga recept från Sveriges insektskock Ola Albrektsson.

– Jag har verkligen försökt täcka in alla aspekter av insekter som mat och bjuder läsaren på en spännande resa bland entreprenörer, forskare, in i vårt egna land och ut i världen – så förhoppningsvis blir ingen nyfiken besviken, säger Anders Engström.

Sveriges första bok om insektsmat, eller ”entomat” som det också kallas, finns hos landets alla bokhandlare, fysiskt och på nätet från och med 16 november. Högupplöst pressmaterial finns här. Mer info hittar du också på insekter.se!